سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اوقات شرعی
امروز : چهارشنبه 103 آذر 14
u فتوای مراجع جهت قمه زنی... - کربلاکعبه دلهاست خدامی داند

[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 109448

:: بازدیدهای امروز :4

:: بازدیدهای دیروز :2

::  RSS 

vدرباره من

فتوای مراجع جهت قمه زنی... - کربلاکعبه دلهاست خدامی داند

vلوگوی وبلاگ

فتوای مراجع جهت قمه زنی... - کربلاکعبه دلهاست خدامی داند

v لینک وبلاگ دوستان

حمیدعلیمی
سیدجوادذاکر
ثارالله...
پخش مستقیم ازحرم امام حسین

vمطالب قبلی

زمستان 1385

vآهنگ وبلاگ

vوضعیت من در یاهو

یــــاهـو

vاشتراک در خبرنامه

 

vجستجو در وبلاگ

! فتوای مراجع جهت قمه زنی...

شنبه 85/11/7 :: ساعت 7:12 صبح

 
فتوای مراجع برای قمه زنی
آیت الله فاضل لنکرانی
سوال : به نام خدا سوال من از ایشان این است که آیا قمه زدن در خفا و آشکار جایز است یا خیر ؟ با تشکر

جواب : قمه زدن پنهانی اشکال ندارد لکن در ملآ عام در شرایط فعلی بهتر است از آن اجتناب شود زیرا رسانه های استکباری مترصد فرصت اند تا علیه تشیع تبلیغات سوء کنند و چهره شیعه را در دنیا مشوّه جلوه دهند
--------------------
آیت الله بهجت
سوال : با سلام خدمت شما و با تشکر از زحمات شما من یک سوال شرعی از آیت الله العظمی بهجت : آیا قمه زنی که در ماه محرم است جایز است یا نه؟

جواب : قمه زنی اگر موجب ضرر نشود جایز است

---------------------------
میرزا جواد آقا تبریزی
سوال : سؤال من از ایشان این است که آیا قمه زدن در خفا و آشکار جایز است یا خیر

جواب : قمه زنی در حد نفسه مانعی ندارد ولکن سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر سیدالشهداء (ع) مظهر مناسبتری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشورها و شهرها، والله العالم..
--------------------------
محمد صادق روحانی
سؤال: در عزاداری امام حسین (ع) به صورت لطلمه زدن و خود را مجروح کردن وقمه زدن , احیانا هلاک می شوند و استفاده از طبل چه صورت دارد ؟

جواب: بسمه تعالی ؛ تمام آنچه ذکر کرده اید جایز و مستحسن است ؛ مگر کاری که موجب هلاکت شود
سوال دیگر : اگر قمه زدن باعث وهن مذهب شبعه شود آیا در این صورت قمه زدن جایز است؟

جواب: بسمه تعالی ؛ اصلا موجب وهن نمی شود ؛ بلکه عکس آن مشهود است
--------------------------
آیت الله صانعی :
سوال : گر قمه زنى و زنجیر زنى اشکال ندارد ولى والدین شخص در مورد قمه زنى نارضایتى کنند آیا عدم رضایت آن ها باعث اشکال داشتن چنین عزادارى مى شود؟
آیا این حکم موقعى که انسان، متأهل و جدا از پدر و مادر زندگى مى کند هم صدق مى کند؟

جواب : اطاعت از پدر و مادر، یک امر اخلاقى است و آن چه که موجب اذیت و آزار آن ها است باید ترک شود, بناء علیه، عدم رضایت آن ها نسبت به عزادارى حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نمى تواند سبب حرمت آن گردد, آرى اگر عدم رضایت آن ها به خاطر احتمال خطر و ضرر است اطاعتشان واجب و ترکش حرام است


سوال : آیا قمه زدن جایزاست یا خیر؟

جواب : به نظر اینجانب جایز است و مشمول اطلاقات و عمومات ابکاء و بکاء و تعظیم شعائر مى باشد البته بشرط آنکه موجب اذیّت شدن و جنایت به بدن نباشد که معمولاً در قمه زنى چنین نبوده است
---------------------------
آیت الله سید صادق شیرازی
سؤال 3: بعضى افراد در مجالسشان سخنانى را مطرح مىکنند که مضمونش این است که چرا به جاى قمه زنى در روز عاشوراء خون خود را به نیازمندان هدیه ندهیم چرا که هدیه دادن خون مىتواند بهتر و امروزى تر از قمه زنى باشد، قمه زنى به محیط زیست ضرر رسانده و نیز باعث مىشود تا بقیه مذاهب اسلامى ما را بدعت گذار و عقب مانده معرفى کنند، رأى شما درباره این موضوع چیست؟

جواب: هدیه دادن خون چیز خوبى است ولى با برگزارى شعائر حسینى منافاتى ندارد، به اضافه اینکه خارج کردن خون از سر داراى فوائد بهداشتى بسیارى است و از سنت پیامبر گرامى مى باشد و پیامبر این کار را مغیثه و منقذه مىنامیدند و شیعه و سنى بر این مطلب توافق دارند و بخارى و تعداد دیگرى از راویان، آنرا روایت کرده‏اند و از امام صادق (علیه السلام) آمده است: (خون گرفتن از سر شفا از دیوانه‏گى و جذام و پیسى و ضعیفى چشم و دندان درد است) و نیز ضررى براى محیط زیست ندارد. پس بجاست که مؤمنین هدیه دادن خون را در روز دیگرى مثل سوم شعبان که روز میلاد امام حسین (علیه السلام) مىباشد بجا آورند.

سؤال 4: آیا در عزاى امام حسین قمه زنى واجب است؟

جواب: نظر مشهور استحباب آن است.

سؤال 5: اگر چیزى مثل قمه زنى منجر به زشت شدن وجهه مذهب حق شود و در نتیجه آن، بعض از شعائر بزرگ مثل عزاى حسینى در قلوب مردم ضعیف شود حکمش چیست؟

جواب: قمه زنى بنابر مشهور مستحب است و با دلیل قطعى ثابت نشده که قمه زنى باعث زشت شدن وجهه تشیع است، بلکه برخى از شخصیات معتقدند که قمه زنى از مهمترین وسائل تبلیغ و ترویج براى مذهب است. به اضافه اینکه دلائلى از این قبیل، براى کنار گذاشتن احکام شرعىِ ثابت شده کافى نیست. و الا مى بایست از خیلى احکام الهى در جهاد و حج و نماز و روزه دست کشید. خداوند مىفرماید: (یا حسرة على العباد ما یأتیهم من رسول إلاّ کانوا به یستهزؤون) آیا مسخره کردن پیامبران براى عقب نشینى آنها از دعوت بسوى حق کافى است؟

سؤال 6: ضررى که در نتیجه قمه زدن بوجود مى آید اگر ضرر قابل توجهى بود مانند شدت خونریزى آیا این ضرر مباح محسوب مى شود یا مستحب و یا هیچ کدام؟

جواب: ضرر تا وقتى که منجر نشده است به: (1 ـ قتل نفس 2 ـ قطع عضوى از اعضاء بدن 3 ـ از دست دادن نیروئى مثل از دست دادن نیروى بینائى و مانند آن) جائز است و اگر نزد شارع محبوبیت پیدا کرد مستحب خواهد بود، و قمه زدن به نیت همدردى با سید الشهداء (علیه السلام) و اظهار محبت نسبت به امام و دفاع از حق و تربیت نفس براى ایثار و شکیبائى و تقویت روح ایمانى، از جمله مستحبات مؤکد است همانطور که علماى قدیم و حال فتوى داده‏اند و در زندگى معصومین موارد زیادى ذکر شده است که دلالت مىکند تحمل ضررها در راه خدا و مشقت نفس بخاطر تقوى از کارهاى مستحب مىباشد، و از جمله آن آنچه که در مورد حضرت زهراء روایت شده است که ایشان براى عبادت آنقدر بر روى پاهایشان ایستادند تا پاهاى آن حضرت ورم کرد. و اینکه امام حسن و امام حسین با پاى پیاده به حج مىرفتند در حالیکه شترهایشان مقابل آنها حرکت مىکردند.

سؤال 11: کسى که به عزادارى و خدمت در حسینه‏ها مشغول باشد و قمه زدن را ترک کند آیا گناهکار است و استحقاق تحقیر شدن و اهانت شدن را دارد؟

جواب: قمه زدن کار مستحبى است و انسان مىتواند عمل مستحب را ترک کند. و جائز نیست که مؤمن را اهانت کرد و همینطور بر کسى که قمه نمىزند جائز نیست دیگران را مسخره یا اهانت کند یا آنها را متهم کند.


¤نویسنده: امیرمشتاقیان

? نوشته های دیگران()